Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Door uiteenlopende omstandigheden kunnen kinderen op jonge leeftijd chronische stress ervaren. De gevolgen van deze vroegkinderlijke chronische traumatisering zijn over het algemeen ernstig en vergaand doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander. Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan. Voor leerkrachten is dit gedrag vaak moeilijk te begrijpen.
Doelgroep
De training Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen is bedoeld voor leerkrachten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers en alle andere mensen werkzaam binnen het primair onderwijs. Geadviseerd wordt om de training aan te bieden aan een compleet schoolteam, dus inclusief de directeur, intern begeleider, schoolmaatschappelijk werker, de conciërge en eventuele andere medewerkers.
Doelen van de training
Vergroten van kennis van trauma en de effecten ervan, zodat
Opbouw van de training
De training is opgebouwd uit acht modules.
Module 1: Verschillende soorten trauma
Module 2: Trauma: oorzaken en reacties
Module 3: Begrijpen van de effecten van trauma
Module 4: De basis van traumasensitief lesgeven
Module 5: Bieden van steun en veiligheid
Module 6: Helpen met zelfregulatie
Module 7: Samenwerken & voor jezelf zorgen
Module 8: Integreren & implementeren