06 - 11 38 44 23 Mon - fri 08:30 AM - 17:30 PM

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Door uiteenlopende omstandigheden kunnen kinderen op jonge leeftijd chronische stress ervaren. De gevolgen van deze vroegkinderlijke chronische traumatisering zijn over het algemeen ernstig en vergaand doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander. Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan. Voor leerkrachten is dit gedrag vaak moeilijk te begrijpen.

Doelgroep

De training Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen is bedoeld voor leerkrachten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers en alle andere mensen werkzaam binnen het primair onderwijs. Geadviseerd wordt om de training aan te bieden aan een compleet schoolteam, dus inclusief de directeur, intern begeleider, schoolmaatschappelijk werker, de conciërge en eventuele andere medewerkers.

Doelen van de training

Vergroten van kennis van trauma en de effecten ervan, zodat

  • leerkrachten het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter herkennen.
  • leerkrachten het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter begrijpen
  • leerkrachten beter met het gedrag van getraumatiseerde kinderen om kunnen gaan
  • leerkrachten een actievere rol kunnen spelen bij het herstel van getraumatiseerde kinderen
  • leerkrachten steun weten te zoeken en krijgen bij anderen en meer tevreden zijn over hun werk
  • kinderen zich veiliger voelen en meer toekomen aan leren.

Opbouw van de training

De training is opgebouwd uit acht modules.

Module 1: Verschillende soorten trauma

Module 2: Trauma: oorzaken en reacties

Module 3: Begrijpen van de effecten van trauma

Module 4: De basis van traumasensitief lesgeven

Module 5: Bieden van steun en veiligheid

Module 6: Helpen met zelfregulatie

Module 7: Samenwerken & voor jezelf zorgen

Module 8: Integreren & implementeren

Het boek kunt hier bestellen via de site van Leony Coppens.

Het boek: “Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen”

biedt leerkrachten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers onmisbare praktische kennis en vaardigheden om goed om te kunnen gaan met het vaak moeilijk te begrijpen gedrag van de vele getraumatiseerde leerlingen waar ze op hun school, mede door de invoering van Passend Onderwijs, in toenemende mate mee te maken hebben. Door traumasensitief onderwijs te bieden aan de kinderen die het nodig hebben wordt het klassenklimaat voor alle kinderen veiliger en de effectieve leertijd en de leeropbrengsten van alle kinderen hoger. Ook voor studenten die geïnteresseerd zijn in de effecten van chronische traumatisering op de (cognitieve) ontwikkeling is het een zeer waardevol boek.

Leony Coppens, Carina van Kregten en Marthe Schneijderberg hebben in dit boek hun kennis over de impact van chronische traumatisering op de ontwikkeling van kinderen gecombineerd met jarenlange praktijkervaring in het werken met getraumatiseerde kinderen zowel thuis als op school en in individuele behandelingen en (ouder-) begeleidingen.

Hieronder is de flyer te downloaden (werkt het beste in browser google Chome)